2013. június 17., hétfő

Case Histories - "megélni" - II.

A "Világhagyomány" módszer szerint a filmek és más alkotások értelmezésének egy kulcsa, ha azokat álomszerűen, adott szimbólum-helyettesítésekkel újraélt helyzeteknek tekintjük. Ezért az elemzést csak a film megnézése UTÁN célszerű olvasni, különösen, mert - SPOILERS - a történet kulcsmomentumai is elhangzanak. Az elemzési kísérlet - mint hipotézis - úgy ellenőrizhető, hogy az így átfogalmazott, lényegében esetleg teljesen másról szóló történet ráilleszthető-e az eredetire, és megmagyarázza-e annak hangsúlyait és sajátosságait.

(Ha a filmelemzések tananyagok lennének, a Case Histories című angol sorozat szövevényes történeteinek megfejtését feltétlenül a „haladó” kategóriához kellene sorolnunk.
A történetek olyan sok szálon futnak és annyira bonyolultak, hogy az alábbi elemzéseket csak közvetlenül (!) egy-egy epizód elolvasása után érdemes elolvasni.

Az első évad elemzése után most következzenek a második évad részei.)

Megszerezni a kislányt (II. 1. epizód)

Brodie kislánya és volt felesége Új-Zélandra (mondhatnánk: „a világ másik felére”, „a világ végére”) költöztek. Megtudjuk, hogy volt egy kis baleset, a kislány elesett a biciklijével, ami miatt Brodie egy hónapig Új-Zélandon volt. Hibáztatható-e a feleség mindezért? Nem kellene Brodie-nak valamit tenni, akár agresszívabb lépést, hogy így próbálja megakadályozni a további baleseteket?
Hogy mi is zajlik Brodie fejében, azt ismét az eseteiből tudhatjuk meg, melyek különös párhuzamosságukkal és álomszerű szimbolikájukkal jelennek meg.
A kislány elrablása
Az epizód elején Brodie és társa elrabolnak egy kislányt. Brodie azt hiszi, hogy a lányt az anyjához viszik, pedig valójában az anyjától rabolják el, hogy az apja eltűnhessen vele. A vélt családegyesítés helyett a kislányt elszakítja az anyjától. Ha tehát Brodie erőszakkal magával vinné, „elrabolná” a kislányukat, akkor az anyjától szakítaná el. Brodie ezzel a tettel (bár felmerülhetett benne) nem tud azonosulni. Érdekes a megbízójának a megjelenítése, egy arab (vagyis külföldi, "idegen") érzelemmentes gengszter személyében. Brodie a „lehasított”, megtagadott agresszív belső szándékát ilyen személyiségként jeleníti meg.
Az idegen

Bár független jelenetnek tűnik, de ezzel a gyermekrablással analóg rögtön a következő esemény, amikor egy férfi egy kiskutyát ütlegel. Brodie közbelép, leüti a férfit, majd ezután a kiskutya követi Brodie-t, egészen az epizód végéig. (Angolban a „pet” – „kisállat” kifejezést gyermekekre is szokták használni, ahogy később hallhatjuk is.) Brodie lánya egyszer meg is említi az apjának, hogy verik, de csak azért, hogy az apja elvigye őt onnan, illetve Brodie pontosan tudja, hogy ez nem igaz. A kiskutya hűségesen követi Brodie-t – bár Brodie többször is próbálja másnál elhelyezni –, körülbelül úgy, ahogy a korábbi epizódokban Brodie-t a lánya kísérte (van is ilyen mondás: „követi, mint egy kiskutya”).

Brodie gondolatai tehát akörül foroghatnak, hogy a lánya talán nem a megfelelő helyen van és neki, akár agresszívan is, de fel kellene lépni, magához kellene őt vennie. A lányának „nem megfelelő hely” így testi bántalmazásként jelenik meg, illetve a kiskutya esetén verésként. A következő „esetben” egy fiatal nő rángatja maga után a koloncnak tekintett kislányát. Ez a nő Brodie feleségének tudattalan megjelenése, aki „magával rángatta” Új-Zélandra a kislányukat, és aki itt prostituált szerepben jelenik meg (hiszen elhagyta Brodie-t, így Brodie tudattalanul gondolhatja ezt).
A fiatal prostituált nő és a maga után rángatott kislány esetén a színen megjelenik egy biztonsági őr, volt rendőr, aki hirtelen ötlettel „megveszi” a kislányt (pénz ajánl fel, hogy nála maradhasson a kislány). A biztonsági őr ugyan nő, de szintén Brodie megjelenése: volt rendőr, magányosan él, sőt, rövidre vágott a haja. A kislány először zárkózott, de később a nő szeretetére lassan feloldódik. Váratlanul a prostituáltat megöli egy sorozatgyilkos, így Brodie végül segíti a biztonsági őrt és a kislányt, hogy egy teljesen új életet kezdjenek.

Brodie másik esete közvetve, de ugyancsak egy gyermek megszerzéséhez kapcsolódik. Még a múltban egy rendőr (Brodie megjelenése) és egy prostituált (Brodie volt feleségének a megjelenése) kapcsolatából egy kislány született. A rendőr gyakran szerette volna látni a kislányt, a prostituált viszont ezzel zsarolta, több pénzt akart a rendőrből kicsikarni (ahogy ez egy válás esetén elő is fordulhatna). Egy vita során a rendőr elveszti az önuralmát és megfojtja a prostituáltat, a kislányt pedig nevelőszülőkhöz adja. A tett színhelyén a nyomokat eltüntető rendőr és az őt segítő kollégája nem is veszik észre, hogy a lakásban van a prostituált kisfia is, aki ezután hetekig a halott anyja mellett marad bezárva. A jelkép alapján: hasonló agresszió esetén tehát a gyermek a halott anyjának folyton jelen lévő képe mellett lenne kénytelen élni.
A "két" magánnyomozó
(Ennél az esetnél ugyancsak érdekes Brodie, és az „ikerpárja” – a hasonló nevű magánnyomozó, akivel össze is tévesztik – egyszerre nyomoznak. Ahogy Brodie és „ikerpárja” valójában egy, a (nevelőszülőknek adott) kislány és a (halott mellett maradt, majd nevelőintézetbe került) fiú is egy gyermeket jelenít meg. A lány és bátyja találkozása így az alap (a lány) és a lehasított rész-személyiség (a fiú) integrálódását jelenti. Ez a gyermekkor integrálódása is – a jelképek nyelvén láthatjuk: lány megtartja a kiskutyát, a testvére pedig lehajol, hogy megsimogassa.)
"Testvérek" találkozása
A lány „elrablásának” különböző fokozatú gondolatkísérleteit láthattuk tehát. A sors azonban egy meglepő fordulatot vesz. Brodie volt felesége és kislánya hazaköltöznek, a kislány pedig előre szeretne jönni, hogy pár napig az apjával lehessen. Az eddig csak elképzelt együttélésük most hirtelen realizálódni látszik, ami Brodie-t elsőre el is bizonytalanítja.

Mit tennél meg egy kapcsolatért? (II. 2. epizód)

A volt bébiszitter, volt szerető, menyasszony - leendő feleség?
Az epizód esetei ismét egyetlen fő téma köré szerveződnek. Ha valaki tart a magánytól, mi az, amit megtenne egy kapcsolatért, egy családért, hol van az a határ, ameddig elmenne, és ameddig elmehet?
Brodie-t egy fiatal nő keresi meg azzal, hogy a vőlegénye furcsán kezdett el viselkedni, pedig már a házasság időpontját is kitűzték. A nő korábban a családnál volt bébiszitterként. A feleség különös körülmények között halt meg, a lova levetette magáról, pedig kiváló lovas volt. Majd arra is fény derül, hogy a volt bébiszitter már korábban a férj szeretője volt.

A "kapcsolat"
Időközben Brodie megismerkedik egy attraktív nővel, akivel egyre szorosabbá válik a kapcsolata, bár nem sok közös pont látszik a nő és Brodie életében.
A főbb párhuzamokat így oldhatjuk fel: Brodie kapcsolatba kezd, csak azért, hogy legyen egy kapcsolata, vagyis, hogy ne legyen magányos. Később megtudjuk, a férj csak azért kezdett viszonyt a bébiszitterrel, hogy féltékennyé tegye a feleségét, így hátha jobban fog a feleség ragaszkodni hozzá. Vagyis: azért kezdett egy viszonyba, hogy szorosabb legyen a kapcsolata a feleségével. A volt bébiszitter még akkor is ragaszkodna a tervezett házassághoz, amikor megtudja, hogy a vőlegénye már nem szerelmes belé.

A végre nyugodtan, egyedül eltöltött percek
Brodie elkezdett tehát egy nővel együtt járni, bár nincs közöttük különösebb érzelmi szál. Hosszabb távon hova vezetne egy ilyen kapcsolat? Talán eljegyzéshez és a házasság közelébe: ennek megjelenését látjuk a volt bébiszitter és a vőlegénye esetén, hogy a férfi inkább magányosan üldögél egy padon, mint hogy hazamenjen. És ha a házasság megtörténne? Ilyen a férfinek a korábbi feleségével a kihűlt, érzelemmentes kapcsolata. És közvetlenül a házasság után? Ezt a nyomozónő esetén láthatjuk, aki – csak, hogy ne legyen magányos – hozzáment egy orvoshoz, azonban teljesen bizonytalan a kapcsolatukban, és abban is, hogy ő valójában mit is szeretne.
A nyomozónő és a - párja?
És mindez évek múlva hova vezetne? Ennek megjelenését pedig a bukméker házasságában látjuk, aki folyton részeg, és aki rejtélyes körülmények között hal meg – a feleség valószínűleg így akart megszabadulni a már nem csak, hogy feleslegessé váló, hanem őt (az eltűnt pénz nyomoztatása miatt) egyre inkább akadályozó férjtől. A mélyebb érzelmek nélküli kapcsolat teljes élettörténetét láthatjuk öt fázisban, amely végül erőszakos halállal végződik.
Az öt fázis tehát a következő: (1) Brodie mélyebb érzelmek nélkül kapcsolatba kezd (2) a nyomozónő bizonytalan a kapcsolatukban (3) a vőlegény inkább egyedül üldögél a padon, mint hogy hazamenne (4) kihűlt házasság, ahol a nő mindent hátra akar hagyni (5) az italba menekülő bukmékertől megszabadul a felesége.
A teljes történet összefoglalója a volt bébiszitter esete: annyira ragaszkodott egy elképzelt családhoz, hogy ez halálhoz vezetett: először a család összetartása miatt összeveszve öli meg véletlenül a feleséget, majd a saját családalapításának lehetőségét veszni látva öngyilkos lesz. Pedig a bébiszitter előtt egy teljes és értékes élet lehetősége is nyitva állt.

A párhuzamokat keresve észrevehetjük, hogy ebben a részben három, látszólag független szálon is megjelennek a lovak. A versenyző feleség leesik a lováról, egy hosszabb jelenet pedig a lóversenypályán zajlik. A harmadik pedig: Brodie kislányának póni-lovaglása. A lovak itt a másik fél kiszámíthatatlanságának a jelképei, a társas kapcsolat így a lóversenyhez hasonlítható. Ahogy el is hangzik: „Nők, ugye? Kiszámíthatatlanok, mint a lóverseny”. Ugyancsak érdekes a folytatás: „Emlékezz, barátom, féltett pénz nem nyer. És soha ne tegyél fel többet, mint amit megengedhetsz magadnak, hogy elveszíts. Jó lovat szeretnél, jó esélyekkel”. Brodie azonban – enyhén ittasan – a neve alapján választja ki a „Senki kedvese” lovat. Az esélytelen ló nyer, azonban a rendőrség azonnal lefoglalja a pénzt, mert csalást sejtenek a háttérben.

A kapcsolathoz való túlzott ragaszkodás tehát semmi jóra sem vezet. Ezt láthatjuk Brodie és az Új Zélandról hazatért kislánya esetén is. Brodie lelkesen veti bele magát az apaszerepbe, de a 11-12 éves kislány már nagynak tartja magát, önállóságra törekszik, és menekülne a fojtogatónak érzett apai szeretet elől.
A film végére Brodie és a kislánya megtalálják az összhangot.

Kivel osztod meg az életed?  (II. 3. epizód)

(1) A nyugalom hamis illúziója
Az epizód párhuzamos történetei alapvetően mind olyan párok kapcsolatáról szól, ahol az egyik fél valami teljesen váratlant tesz a másik fél számára, mégpedig olyat, ami a kapcsolatukat is szétrobbantja. Vagyis a kapcsolatban az egyik fél vágyott illúziókba ringatva magát hamis képet alkotott a másikról, ezért láthatja úgy, hogy a párja az ő számára teljesen váratlan lépést tett. Ennek rögtön a „bejelentkező” két képe (1) Brodie és barátnőjének jelenete – amikor Brodie a nyugalom hamis illúziójába ringatja magát, majd (2) a titkárnőjének – Brodie számára váratlan – felmondása. A titkárnő elégedetlensége addig fokozódott, hogy egy prosperálóbbnak tűnő – de csak tűnő – munkára váltott.
(2) A titkárnő "tovább" lépett ("I've moved on to somewhere with real prospects")
(3) Család vagy...
Látszatra nem ide tartozik, de (3. szál) az egyik fő eset is erről szól: évekig azt hitték, hogy egy fiatal anya haláláért egy sorozatgyilkos a felelős, most azonban kétségek merülnek fel. Brodie nyomozása során kiderül, hogy a fiatal anya elégedetlen volt az életével, a művészetben és partikban kereste a szórakozást – mindez viszont végül az értelmetlen halálához vezetett.
A másik eset (4. szál): a fiatal egyiptomi lány megszökik a korlátozó szülői háztól – itt ez jelenti a kapcsolatot. A lány egy durva férfival kerül össze, aki mellett kitart, de akiről később megtudja, hogy ő a férfi számára semmit sem jelentett.
Az egyiptomi lánynak mondja a "barátja": "Az hiszed, különleges vagy?"
Megtudjuk azt is, hogy (5. szál) a friss házas nyomozónő megszakította a férjével a kapcsolatát – itt is, a férj számára teljesen váratlan módon.
Megjelenik a színen (6. szál) Brodie volt barátnője, a színésznő is – éppen gyermeket várva, és nagy a gyanú, hogy az apa Brodie, bár a színésznő ezt tagadja és ennek a lehetőségéről hallani sem akar.
A váratlan események különös sorozatban kulminálódnak: (1.) Brodie új barátnője hirtelen eltűnik, magával viszi Brodie összes pénzét, beleértve a lóversenyen szerzett kisebb vagyonát is. (5.) Brodie vacsorára hívja a nyomozónőt, majd hirtelen azt mondja neki, hogy soha nem tudná szeretni. (6.) A színésznő Brodie segítségével megszüli a gyermeket, akit Brodie azonnal nagy szeretettel vesz körül, a színésznő azonban elküldi Brodie-t azzal, hogy ő csak barát és semmi köze, vagy legalábbis nem szeretné, hogy köze lenne a gyermekhez. A színésznő érthetetlen elutasító reakciója valójában pontosan a tükörképe Brodie oldaláról történő, a nyomozónő számára érthetetlen vacsorameghívásának, majd elutasító viselkedésének.
Nem fog menni...
Brodie tettének indokát Brodie kezdő szavaiban, illetve a korábbi jelenetben láthatjuk: (a 4. szálban) az egyiptomi fiatal nőre és Brodie-ra támad a volt agresszív barátja. A fiatal nő a megalázottsága miatti keserű dühében már-már megölné volt barátját, Brodie azonban, hogy ez ne történhessen meg, eltöri a férfi nyakát. Így megvédte a meggondolatlan tettétől a lányt, azonban ezután néhány pillanatig a holttest fölött elgondolkozik. Hogy mi is jár a fejében, azt a nyomozónőnek mondott, kissé érthetetlen szavaiból érthetjük meg. A munkái, illetve a felelőtlensége miatt olyan helyzetekbe sodródik, hogy a nyomozónővel soha nem lehetne őszinte a kapcsolata, sőt, őt is veszélybe sodorhatná.

Brodie mellett a két legfontosabb szereplő meg sem jelenik ebben az epizódban, mégpedig Brodie volt felesége és a kislánya. Brodie-t a volt felesége éppen olyan váratlan módon hagyta ott, mint a most látott történetek, vagyis ezek Brodie értelmezései az elhagyásáról. Ennek legenyhébb formája (2) a titkárnőjének kilépése, ezután következő: (5) a nyomozónő elhagyja a férjét. Ide sorolható, ahogy (6) a színésznő a – talán közös – gyermeküket megtagadja Brodie-tól. Ugyancsak ide tartozik a korábbi eset is (a 3-ik szál): évekkel korábban a fiatal anyának nem volt elég a kapcsolata, a családja, a nő izgalomra vágyik, átgondolatlan tetteivel a gyermeküket is veszélyezteti (Mindez annak a képe, ahogy Brodie lánya korábban biciklivel balesetet szenvedett – amiért Brodie tudattalanul a feleségét hibáztatja). Ugyancsak analóg, ahogy (4. szál) a fiatal egyiptomi lány a biztonságot nyújtó, de a tetteit korlátozó családot otthagyja. Hasonló (1. szál) a csaló nő tette is (ő egy elvált feleség jelképe, aki a férje számára úgy jelenik meg, mint aki anyagilag „lenullázta”).
Az epizódnak mind a hat, látszólag csak lazán kapcsolódó szála így a „váratlan” elhagyás témájához kapcsolódik.

Az egyiptomi lány Brodie volt felesége mellett a kislányuk megjelenítésére alkalmas – ez a szerep-többszörösség nem ritka álmokban sem (ahogy a valóság egy szereplője több különböző álombeli karakterként is megjelenhet). A lány, kiszakadva a családjából, a naivitása miatt veszélybe kerül. Brodie közbelép, mielőtt a lány egy visszavonhatatlan dolgot tenne. A gyilkosság áldozatának fia (aki ugyancsak a kislány megjelenítése) szintén át tudja értékelni, és pozitív irányba tudja fordítani az életét Brodie tetteinek következményeként, általában véve: Brodie létezésének és minőségének következményeként.
Apai támogatás a fiúnak, aki képessé vált a továbblépésre
 Összefoglalva: Brodie létezése, minősége és tettei segítő erőként jelennek meg a környezete számára.
Egy új nap, új lehetőségek kezdete

Az Angyal

Az igazi "őrangyal"
A filmsorozatban rendkívül érdekes Brodie személyisége, pontosabban: személyiségen túli volta. Brodie szinte örökmozgóként segít a bajba jutottakon és üldözi a bűnösöket. Elhivatottsága olyan mértéket ölt, hogy az szinte önálló minőségként kel életre. Brodie így magának a bűnüldözésnek és a titkolt rejtélyek megoldásának „szellemét” idézi meg. Általában „ösztönösen”, szinte „égi segítséggel” talál rá a megoldásra. Szinte szellemként jár ki-be a rendőrség épületében. Többet tud a dolgokról, jobban átlátja a helyzeteket, mint az érintettek, és különösen: mint a rendőrök, akiknek pedig ez lenne a dolga.
Önzetlen és elhivatott hozzáállásának eredményeképpen Brodie magává a Bűnüldözéssé, a medréből kizökkent világ helyrehozásának eszközévé válik. Brodie így lesz a harmónia helyreállítására törekvő erők manifesztációja, valóságos „angyal”.
A Fény képviseletében

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése